Het is daarom van groot belang dat de cliëntenraad, in nauw overleg met de bestuurder van Geriant het beleid van Geriant bespreekt en de kwaliteit van de zorg bewaakt. Daarnaast bespreekt de cliëntenraad de uitkomsten van het cliënt-tevredenheidsonderzoek. Om de twee maanden vindt zo een overlegvergadering plaats, terwijl het dagelijks bestuur deze met de directeur voorbereidt.
Het is een wettelijke taak voor de cliëntenraad om op te komen voor uw belangen. Daarnaast adviseert zij gevraagd en ongevraagd over onderwerpen die zij van belang vindt, naast de advisering over begroting, rekening en het meerjarenbeleidsplan.
In het visiedocument leest u de onderwerpen die de cliëntenraad van belang vindt, terwijl het jaarverslag een beeld geeft van onze werkzaamheden in het afgelopen jaar.
De afspraken tussen de cliëntenraad en het bestuur aangaande medezeggenschap zijn vastgesteld in de medezeggenschapsregeling. Het staat zo mooi in deze regeling in artikel 10. De cliëntenraad inventariseert regelmatig wensen en meningen van de cliënten, hun mantelzorgers en clientvertegenwoordigers.
Ons contact met u als cliënt
Een inmiddels beproefd middel om de wensen en meningen van u te horen, is gevonden door het organiseren van koffieochtenden. In alle regio’s organiseert de cliëntenraad zo een koffieochtend met een bepaald thema als onderwerp. Maar op zo een ochtend mogen alle onderwerpen besproken worden. Aan tafels van maximaal zes personen, waaronder een lid van de cliëntenraad of een casemanager van Geriant, komt telkens weer een gevoel over van herkenning, dezelfde problematiek, verschillende oplossingen. Telkens ook veel gehoord: ”Heerlijk om te kunnen spreken met mensen die weten waar het over gaat en dus mij zo goed aanvoelen”.
Natuurlijk kunt u zelf als cliënt of mantelzorger van Geriant ook contact opnemen met de cliëntenraad, niet om een klacht te bespreken, daarvoor bestaat de klachtenregeling van Geriant, maar om een voor u belangrijk onderwerp met de cliëntenraad te bespreken.
Dit kan hetzij tijdens het openbare gedeelte van een vergadering van de cliëntenraad, hetzij tijdens een gesprek met een van hen. U kunt hiervoor contact opnemen met de cliëntenraadondersteuner, via de mail naar clientenraad@geriant.nl of bel naar (072) 527 03 90.
De agenda van de vergaderingen staan op de website, evenals het huishoudelijk reglement dat de werkwijze van de cliëntenraad beschrijft.
Nieuwjaar 2025
Ieder viert straks het nieuwe jaar op eigen wijze. Dat is ook wel streekgebonden. West-Friesland, Kop van Noord-Holland en Noord-Kennemerland, hebben zo hun eigen tradities. Ieder gebied heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. Maar overal geldt: de inwoner, de mens is uniek.
2024 is zo goed als geëindigd. Het jaar waarin u misschien voor het eerst geconfronteerd bent met dementie. Voor het eerst de taak op u nam als mantelzorger.
2024 het jaar waarin u mogelijk het proces van dementie al langer doormaakt. Het jaar waarin u als mantelzorger heeft ervaren dat het wel erg zwaar kan zijn om 24 uur per dag, 7 dagen in de week, er te zijn voor die ander, uw partner, uw ouder of uw vriend of vriendin.
Alle medewerkers van Geriant kennen de missie van Geriant waar het gaat om de verzorging van mensen met dementie. “Thuis waar de persoon met dementie zich prettig voelt, zo lang het kan. Daarbij gericht op zo veel mogelijk behoud van kwaliteit van leven.
Tijdens de koffieochtenden ervaart de cliëntenraad telkens weer hoe waardevol deze missie wordt gevonden. Maar ook ervaart de cliëntenraad hoe belangrijk het voor u is om die zorgen als mantelzorger te kunnen delen. Ervaringen uit te wisselen, oplossingen voor problemen met elkaar te delen. Herkenning en erkenning van elkaars zorgen.
We zijn allemaal anders. We zijn allemaal uniek. De cliëntenraad wenst u in 2025 dat u die ander zult ontmoeten die geduldig en begripvol naar u luistert, die u helpt door er gewoon maar te zijn. Wij wensen u zo een uniek mens.
Namens de cliëntenraad
Peter Hoogenbosch (voorzitter)